Slik skal de skape nytt norsk handlemekka

Nyheter // 29.01.2022

Slik skal de skape nytt norsk handlemekka

Les MinMote-artikkelen om Oslobuktas satsning på norsk design, unike konsepter og lokale drivere 🌟

Artikkelen er publisert hos MinMote — les hele her

"– Drømmen er å bli en destinasjon som nordmenn er stolte av å vise frem, sier Caroline Krefting, som har som mål å samle norsk kvalitet i Oslos nye handlegate.

Caroline Krefting er prosjektleder for handelsdestinasjonen Oslobukta i Bjørvika. Hun viser oss rundt i området, som het Opsloe-bugkten allerede på 1800-tallet, og som nå har fått nytt liv og en ny posisjon i bybildet.

Oslobukta omfatter Sørenga, Barcode, Bispevika og Munch Brygge. Her troner Deichman Bjørvika og det nyåpnede Munchmuseet som arkitektoniske og kulturelle knutepunkter.

Bukten har etablert seg som en kulinarisk destinasjon, blant annet med tungvektere som Michelin-restauranten Maaemo i nabolaget. Leiligheter og kontorlokaler har poppet opp i hopetall de siste årene – og dessuten finnes det både badstuer og stupebrygger her, for å nevne noe.

Nå håper Krefting at den nyetablerte handlegaten med Operagaten som hovedåre, skal bli nok en grunn til å trekke folk østover og ned mot fjorden.

– Vi har hatt luksusen av å få muligheten til å fylle en gate med spennende og nye butikker, og har gjort noe som kanskje er litt utradisjonelt i at vi har samlet en stor konsentrasjon av norske merkevarer og aktører, sier Krefting.

Butikkmiksen i strøket er bevisst både mangfold- og kvalitetsorientert, og skal representere noe annet enn tradisjonelle kjøpesentre og i handlegater i bybildet ellers, ifølge prosjektlederen.

– Da min far (Carl Erik Krefting, journ.anm.) utviklet Eger, Steen og Strøm og Promenaden til mye av det som det er i dag, var det luksus som manglet i byen. Han dro til utlandet for å hente inn krefter. Han fikk Gucci til Oslo, mens jeg har fått Holzweiler til Oslobukta, sier Krefting med et smil."

Les videre her 🌟

Les også: