Lukker du øynene for sjøutsikten rett utenfor de store vinduene hos Heaven Scent, kan du bli transportert nesten hvor som helst. Pust inn duften av barndommens sommer, eller den uforglemmelige ferien i Frankrike. Sansene blir skjerpet her inne, når du opplever dufter som både kan vekke og skape minner.
– Luktesansen sitter rett ved siden av minnesenteret i hjernen, så det er en kort kobling, forteller Christianne. Sammen med Ingvild eier hun Heaven Scent, en butikk som fokuserer på nettopp duft, og tilbyr et eksklusivt utvalg av alt fra parfyme og interiørduft, til makeup og pleie for kropp, hud og hår. De deler erfaringer om hvordan kunder av og til kan bli tatt helt på senga av hvor sterk opplevelse en duft kan gi, og få reaksjoner de slett ikke hadde sett for seg. En duft som vekker et barndomsminne kan fort gi tårer i øynene. – Lukt er en underkommunisert sans i dagens samfunn der alt er så visuelt. Men å lukte er en fascinerende prosess, og folk blir virkelig engasjert. Dette gjør det utrolig spennende å jobbe med, fortsetter Christianne.
Selv med 15 års erfaring, sier duftgründerne at det alltid er mer å lære i et felt som stadig utvikler seg. Ingvild forteller at også folks forhold til duft endrer seg: – Da vi startet, var mange opptatt av å ha en signaturduft, den ene duften som virkelig definerte dem. Men nå ser flere på duft som en garderobe. Man har noe lett, og man har noe tungt. Man har hvite skjorter, og man har kjoler. Hvis man bruker den samme duften hele tiden, blir man immun, forklarer hun. Ingvild og Christianne deler hvordan duft ikke bare vekker minner, men også kan skape et minne: – Hvis du skal på ferie, ta med en spesiell parfyme. Senere kan du bli tatt med tilbake dit hver gang du sprayer på den duften. Eller hvis du skal gifte deg; finn en unik duft for anledningen og skap et duftminne fra den spesielle dagen, utdyper Ingvild.
Nå ser flere på duft som en garderobe.
Duft er personlig, og det er den unike opplevelsen som skapes hos Heaven Scent. Her kan du få en roligere handleopplevelse, med god tid til å finne den rette duften for deg. Innehaverne snakker lidenskapelig om individualitet. Hvis du liker en duft på en annen person, er det ikke sikkert at den vil fungere på deg. Derfor pusher de ikke bestselgere, men hjelper deg å finne noe unikt, og kanskje utvide duftrepertoaret ditt litt. De sammenligner det med hvordan vi forholder oss til mat og vin: – I begynnelsen har man kanskje en litt begrenset palett, og det er ikke alt man liker, men smaken utvikler seg over tid. Jo mer man har smakt – eller luktet – jo mer liker man. Man blir mer åpen for å prøve nye ting. Det er nettopp en del av konseptet vårt; å introdusere folk for noe de ikke visste at fantes, å åpne opp for en ny verden av dufter.
At duft er gøy har de syntes hele livet! Christianne forteller at da hun bodde i Vest-Afrika pleide hun å fylle kofferten med parfyme og duftlys hver gang hun besøkte hjemlandet, for det fikk hun ikke tak i der hun bodde. Begge tok med seg inspirasjon fra spennende konsepter i utlandet da de flyttet hjem til Norge for å starte sin egen virksomhet. Selv om de etterhvert eier tre butikker sammen, er det butikken i Oslobukta som best gjenspeiler deres personlige uttrykk. De har jobbet hardt for å skape en butikk som virkelig uttrykker konseptet bak Heaven Scent. Også her har de hentet inspirasjon fra omgivelsene. Mellom parfyme og kremer finner man innslag av kunst i lokalet, noe som føles helt naturlig i en bydel med gallerier og kultur på alle kanter. Spennende skulpturer og vakre keramikkfat er på utlån fra gallerister, og noe er til og med til salgs her i butikken. Ikke fordi det gir så mye ekstra i kassen, men fordi det gir noe ekstra til opplevelsen.
Når vi snakker om området rundt dem, trekker de frem mange andre konsepter de er glad i. Ingvild, som vanligvis ikke liker å handle klær, fremhever Oxholm som en butikk hvor hun alltid får god hjelp til å finne basisplaggene hun trenger. Begge er imponert over hva Celine har fått til med Envelope1976, og i en by som mangler gode undertøysbutikker, synes de at Bjørvika undertøy er et kjærkomment unntak. Når vi først diskuterer nabolaget med to dufteksperter, må vi også spørre hvilken duft de synes passer best til Oslobukta. De trenger ikke å tenke lenge før de henter frem en norsk parfyme inspirert av et sommerminne fra Hovedøya. Og med duften av salt sjø og rabarbra i toppnotene, lukker vi øynene og drømmer oss bort til en sval sensommerdag på brygga.
Oslobukta spirer og gror, takket være menneskene som med kjærlighet og lidenskap skaper unike konsepter og gode opplevelser i nabolaget. I artikkelserien «Spirer i bukta» blir du bedre kjent med et knippe av dem.
Publisert: 11. oktober 2024 kl. 10:07
Bokhandleren Norli har åpnet i bukta, rettere sagt i en...
Planlegger du julebord med vennegjengen, familien eller...
Ta julebordet hos Ludo på Sørenga med italiensk pizza b...
Julen nærmer seg, og kanskje du har en designerveske på...
Lyst på en bedre lunsj enn matpakka i dag? Kanskje tren...
Det skjer hele tiden mye i bukta, hos de ulike aktørene...