Den 8. mars er kvinnedagen som markeres i mange land over hele verden for å sette fokus på kvinners kampsaker og rettigheter. Dette er også en anledning til å hylle kvinner som inspirerer. I Oslobukta har vi flere fantastiske kvinnelige gründere!
I anledning kvinnedagen ønsker vi å løfte frem inspirerende kvinner i Oslobukta. Vi har tatt en prat med kvinnelige gründere om hva som inspirerte dem til å starte egen bedrift, det mest positive og mest utfordrende ved å være gründer og hvilke råd de vil gi til andre kvinner. Bli kjent med de dyktige damene som står bak forskjellige konsepter og merkevarer. Kanskje inspirerer de deg til å satse på drømmen din?
1. Hva inspirerte deg til å starte egen bedrift?
For det første så elsker jeg jo fashion og alt som har med den verdenen å gjøre. Jeg hadde en driv til å gjøre noe eget som jeg kunne utforme akkurat som jeg ville, og som 100% ville være meg i en bedrift. Så oppdaget jeg undertøy som er en helt egen verden, og ble rett og slett frelst! Jeg oppdaget hvor problematisk det var for mange med undertøy og badetøy og ville med min bedrift gjøre en forskjell uansett hvor stor eller liten.
2. Fortell om konseptet ditt, og hvordan det ble til?
Konseptet mitt er egentlig ganske enkelt: fint undertøy og badetøy til alle! Føl deg komfortabel med ekspertisen og profesjonaliteten vi tilbyr, som skreddersøm for det innerste laget! Så har jeg jo en greie for fint badetøy og fant ut at dette var noe som mange syntes var veldig vanskelig å finne, så da har vi med tiden også fått veldig mye badetøy i butikken.
3. Hva er det mest positive ved å være gründer? Hva er det mest utfordrende?
Det mest positive med å være grunder er at du jobber for deg selv og skaper noe helt på egen hånd som bare er ditt. Samtidig får man jobbe med både hobby og sin passion på samme tid. Det mest utfordrende er utvilsomt at det er en livsstil og ikke en jobb. Du er på jobb hele tiden uansett, og det er både positivt og negativt. Bedriften er jo som en baby: helt fantastisk, men også veldig omveltende og altomfattende.
4. Gi råd til andre kvinner – eller fortell om en kvinnelig gründer/ leder som inspirerer deg.
Aldri se til andre og hva de driver med. Kjør ditt eget løp og ha tro på ideen din, for ellers blir du bare en av mange og mister essensen av din bedriftsside.
1. Hva inspirerte deg til å starte egen bedrift?
Jeg har alltid hatt klare mål og drømmer om hva jeg vil, og hva som inspirerer meg. Det å se resultatet av det du har sett for deg, gir meg en enorm motivasjon og drivkraft videre.
2. Fortell om konseptet ditt, og hvordan det ble til?
Veien har blitt til mens jeg har gått den. Men, jeg har alltid vært drevet av å jobbe sammen med, og påvirke andre mennesker. Drivkraften har vært å løfte den enkelte medarbeider og frisørfaget til et høyere nivå. Jeg har alltid hatt fokus på å høyt kompetansenivå, det gir følelse av stolthet og mestring for faget vårt. For å få den følelsen, må god fagkunnskap og høy grad av profesjonalitet ligge i bunnen. Våre gjester skal bli møtt av kunnskapsrike, dedikerte og serviceinnstilte frisører hos oss hver gang de kommer.
3. Hva er det mest positive ved å være gründer? Hva er det mest utfordrende?
Mest av alt er det lykkerusen du får, når du ser at dine kollegaer lykkes og føler mestring i hverdagen. Det å se resultater av det du har skapt og drivkraften det gir til og utvikle konseptet videre.
Utfordringene kan være mange, spesielt fordi du har ansvar for andre mennesker og deres arbeidsplass. Det å få tak i de rette medarbeiderne, som tror på det samme som deg, kan oppleves krevende til tider.
4. Gi råd til andre kvinner – eller fortell om en kvinnelig gründer/ leder som inspirerer deg.
Gå for det du tror på og stol på deg selv. De fleste kvinnelige gründere lykkes, og gjør i tillegg verden til et bedre sted å være.
1. Hva inspirerte deg til å starte egen bedrift?
Etter å ha jobbet som gründer med mindre konsepter i en stor bedrift i 18 år og lært mye, modnet egen gründerspire - med god support fra familie og partner Pia - ble jeg overbevist om at jeg skulle ta steget. Det var et gap i markedet for cleane og tidløse plagg.
2. Fortell om konseptet ditt, og hvordan det ble til?
Vårt fokus er å skape tidløse, versatile plagg som kan brukes på flere måter. Envelope1976 har fokus på minimalistisk design med en edge og fokus på bærekraft både med tanke på materialvalg og måten plaggene er laget på - jakker er vendbare, kjoler kan snus og på den måten får man flere plagg i ett.
3. Hva er det mest positive ved å være gründer? Hva er det mest utfordrende?
Det å kunne skape noe som samtidig gleder andre gir meg inspirasjon - og ikke minst mestre å få til mye av lite. Veien blir til mens man går samtidig som man må sette seg hårete mål og være kapable til å snu seg rundt når muligheter dukker opp. Det elsker jeg og butikken i Operagata er resultat av det.
Det er utfordrende å starte egen business og siden oppstart har vi både opplevd covid og finanskrise. Der selv de mest selvsagte aktører sliter økonomisk, har stor betydning for et lite brand. Jeg tar sjanser, men feirer aldri på forskudd og sørger alltid for back up om noe skulle skje. Magefølelsen stemmer nesten alltid.
4. Gi råd til andre kvinner – eller fortell om en kvinnelig gründer/ leder som inspirerer deg.
Det finnes ingen fasit for suksess, men mitt beste råd er å ta sjanser samtidig som man må ha is i magen. Jeg styres av livserfaring, energi og magefølelse, men det er også viktig å sette seg mål for hvilken retning man skal ta og få perspektiv på hva som må til for å kunne vokse. Jeg har lært at man kan få til mye på lite, om man tenker kreativt og ikke alltid ser begrensninger.
Det er mange inspirerende kvinner der ute, innenfor ulike bransjer som inspirerer oss som brand og undertegnede. Jeg er stolt over alle de flotte kvinnene jeg har i teamet, og min medgründer Pia Nordskaug.
1. Hva inspirerte dere til å starte egen bedrift?
Det var både lidenskap for produktene og merkene og inspirasjon fra butikk-konsepter i utlandet samt et sterkt ønsket om å starte og utvikle en egen bedrift.
2. Fortell om konseptet deres, og hvordan det ble til?
Heaven Scent er et konsept parfymeri og det betyr at vi fører et nøye utvalgt sortiment med kvalitetsmerker som du ikke finner så mange steder (flere av merkene våre finnes kun hos oss i Norge). Vi har blant annet parfyme, interiørduft, hud/ kropps/ hår-pleie, make-up.
Etter mange år med jobb og studier i utlandet, åpnet vår første butikk dørene våren 2008 etter en lengre periode med planlegging og forberedelser. Merkene vi lanserte var på den tiden stort sett ukjente i Norge, og mange var nok skeptiske til at vi skulle få det til, men vi hadde sterk tro på konseptet vårt. Vi har hele tiden valgt å eie bedriften helt selv, uten investorer, slik at vi selv kunne bestemme over og ha kontroll på drift og konsept. For å få til det har vi måttet bygge sten for sten og prioritert hardt. Vi har en kunnskapsbasert tilnærming til konseptet og er stolte over den kompetansen bedriften har opparbeidet seg.
3. Hva er det mest positive ved å være gründer? Hva er det mest utfordrende?
Som gründer har man jo stor egeninteresse av å jobbe, men det kan jo også være en utfordring fordi du alltid kan jobbe mer. Så her er det viktig å finne en balanse slik at det blir levelig over tid. Det er utrolig gøy å jobbe med noe man har et lidenskapelig forhold til og få lov til å forme sin egen arbeidsplass, samtidig er det masse ansvar og mye hard og uglamorøs jobbing. Det er mange valg som må tas og man må legge langsiktige planer og strategier, samtidig som man må ha smidighet til å hele tiden tilpasse seg de faktiske forhold, og der kan det være en fordel å være en liten bedrift med flat struktur.
4. Gi råd til andre kvinner – eller fortell om en kvinnelig gründer/ leder som inspirerer deg.
Dersom du har tro på et prosjekt, så gjør det. Det verste som kan skje er jo at det ikke går og du har garantert lært masse. Men vær klar over at det krever mye hard jobbing og mange timer du mest sannsynlig aldri får betalt for. Vær realistisk og pass på å sørge for at du ikke investerer mer enn du har råd til å tape. Du skal kunne leve med ansvaret du påtar deg.
1. Hva inspirerte deg til å starte egen bedrift?
Å kunne leve av det jeg brenner for. Investere i egen fremtid gjennom å bygge et selskap med grunnverdier jeg står for. Det er vilt slitsomt og morsomt på samme tid. Jeg elsker å ha frihet til å ikke gjøre ting jeg ikke kan stå inne for.
2. Fortell om konseptet ditt, og hvordan det ble til?
Jeg har vært med å starte Tise som er en app for kjøp og salg av brukte klær og Fæbrik som er et grønt motehus med fokus på syoppskrifter og overdkuddstekstiler.
3. Hva er det mest positive ved å være gründer? Hva er det mest utfordrende?
Jeg elsker å bygge et selskap! Steg for steg finne ut hva vi skal være og hvordan vi skal nå våre mål. Det mest utfordrende er at det er så altoppslukende og det er stor risiko og mye ansvar. Man klarer ikke skru jobben av.
4. Gi råd til andre kvinner – eller fortell om en kvinnelig gründer/ leder som inspirerer deg.
Det viktigste er menneskene du involverer i reisen. At de deler verdigrunnlag men har helt ulik kompetanse enn deg selv!
1. Hva inspirerte deg til å starte egen bedrift?
Det ligger i blodet. Jeg er fjerde generasjons butikkdyr. Det er nesten som sirkus. Inn i manesjen. På med lysene og musikken. Skape god underholdning og magiske øyeblikk.
Jeg har alltid hatt virketrang, selv om jeg ikke har hatt noe ønske om å «stikke frem hodet.» Jeg har tatt ansvar og fått mer ansvar. Vært russepresident, revysjef, vært i skoleavis og i frivillig sosialt arbeid. Jeg har hatt drive, og så har det ene tatt det andre. Jeg har vært sjef siden jeg satt i sandkassen, vært en ledertype, og en som andre lener seg på, aldri vært redd for ansvar eller at jeg ikke var «god nok.»
Men jeg er «gruppearbeidsjente.» Jeg synes det er utrolig gøy å få til noe sammen med andre. Jeg har vært heldig, - eller dyktig - og har med meg ett lag fantastiske, driftige, energiske og lojale jenter. Min jobb nå er «kart og kompass», og å spille andre gode.
2. Fortell om konseptet ditt, og hvordan det ble til?
Konseptet slik det fremstår i dag er resultatet av 30 års fartstid i tekstilbransjen. Jeg er født i Elfenbenskysten, bodd i USA og Saudi Arabia, lært å ta innersvingene på Heathrow i London og spist flere av mine barndoms søndagsmiddager på Fornebu flyplass enn noe annet sted. Oppvokst med en far som jobbet internasjonalt og jeg var veldig heldig og reiste mye. Klær er også språk, og formidler noe om hvem vi er.
Med 10 års drift og erfaring med det franske konseptet Morgan de Toi og læretid fra Paris er OXHOLM en naturlig videreføring. OXHOLM fører kontinentale og anerkjente merkevarer i høy kvalitet med fokus på snitt, materialer og førsteklasses håndverk. Stille luksus, og den som vet, vet. Jeg opplever at OXHOLM har høyere anseelse ute i Europa enn hjemme i Norge. Men stadig flere vil nå snakke det kontinentale språket, og forstår at klær representerer identitet og kultur andre steder i verden. OXHOLM treffer punktet mellom anvendelig, uanstrengt og sofistikert, og jobber parallelt med både unike plagg og helhetlige garderober med uendelig av kombinasjonsmuligheter.
3. Hva er det mest positive ved å være gründer? Hva er det mest utfordrende?
Jeg startet i blomsterbutikk som 13, kjøpte pølsekiosk som 21, fikk barn som 23 og tok over en 7/11 franchise samme uken. Nytt barn 13 måneder etter og valgte å bli alene forsørger samme dag. Ny butikk som 24 og jobbet i Covercharge på Barock om natten når barna sov. Traff den store kjærligheten «i døra» og fikk enda flere barn.
Det mest positive med å være grunder har vært muligheten for å forme mitt eget liv, nødvendig fleksibilitet i perioder, prima kollegaer, stadige nye utfordringer, varierte oppgaver, sette seg mål og nå dem, løfte andre, utallige mange fine menneskemøter, latter og tårer. Tørre der andre viker. Brette opp ermene, gang på gang. Erfare mer trygghet. Og at man ikke dør av å feile. Man lærer av det og blir et bedre menneske.
Skape arbeidsplasser, fellesskap og være innfallsport for mange unge på vei ut i livet. Det finnes ikke utfordringer, bare muligheter. Ingenting er umulig. Jeg har en psykisk utviklingshemmet datter med autisme. Det setter begrepet utfordring i perspektiv. Alt handler om innstilling.
4. Gi råd til andre kvinner – eller fortell om en kvinnelig gründer/ leder som inspirerer deg.
Velg riktig livspartner. Det betyr mer enn du tror. Spørsmålet er ikke hvorvidt du tryner, men hvordan du reiser deg igjen. Disiplin. Stamina. Mer disiplin.
Jeg inspireres stadig og blir veldig motivert av både positive, dyktige, hardt arbeidende medarbeidere, - og ditto medsøstre; I Oslobukta er det mange, og fantastisk inspirerende jenter som Kari på Brasserie Rivoli, Alise på Bjørvika Undertøy, Celine på Envelope og Pernille på Lillelam. Fremoverlente, som med sterk tro og vilje kaster seg ut i gründerlivet og skaper verdier for samfunnet. Det er imponerende!
1. Hva inspirerte deg til å starte egen bedrift?
Tiden jeg jobbet på kunstgallerier rundt om i Europa. Jeg var så heldig å være assistent for et lite, nyetablert galleri i Rotterdam som gjorde spennende ting, og senere jobbe tett med grunnleggeren av et voksende galleri i Brussel kalt dépendance. Begge disse opplevelsene var i de første årene av disse galleriene, så jeg fikk se ting på nært hold, i utviklingsårene, da det kanskje bare var meg og eieren. I begge tilfeller var eierne av disse galleriene sanne kjennere, lidenskapelige og visjonære om programmene deres. De tok reelle sjanser på eksperimentelle stillinger, og fokuserte på å skape meningsfulle opplevelser for både publikum og artister som viser der. Det ble lagt vekt på alle de riktige tingene fra mitt ståsted. Disse var modige og risikerte å ta plass i mur og mørtel, og handlet like mye om autentiske opplevelser som kunst.
Jeg tror ikke jeg ville ha forsøkt å åpne mitt eget galleri hvis jeg hadde jobbet for gallerier som var større, mer kommersielle eller bluechip. Å skygge småbedriftseiere som virkelig trodde på det de gjorde og som gjorde ting på en annen måte, ga meg følelsen av at alt var mulig, noe som var avgjørende for å ha mot til å modellere ting senere for meg selv.
I begynnelsen ble jeg også veldig inspirert av tiden jeg jobbet i musikkbransjen i New York, hvor jeg jobbet i artist management direkte for et band signert til RCA-plater. Å ta noe fra lite til stort - et firemanns team som støttet et band som turnerte verden rundt lærte meg mye. Så var det selvfølgelig også artist run-scenen her i Oslo, som fascinerte meg med hvor aktiv, innbydende og eksperimentell den var, nok til å flytte hit og komme i gang.
2. Fortell om konseptet ditt, og hvordan det ble til?
Galleriet har et ambisiøst internasjonalt fokus. Vi presenterer unge og fremvoksende internasjonale kunstnere, hvorav noen nå nærmer seg midt karrierestillinger, og vi representerer også arbeidet til spennende norske kunstnere hvis praksis vi introduserer både her og i utlandet. Til syvende og sist er galleriet et produksjonssted og et sted for oppdagelse – kom innom og ta en prat, lær om kunsten.
I starten av alt dette likte jeg å bygge utstillinger og jeg ønsket å åpne et galleri for å representere noen av kunstnerne jeg kjente. Muligheten for langsiktige utvekslinger virket spennende, det samme gjorde muligheten for å beholde den høye energien til noen av de beste prosjektplassene jeg kjente. Og derfor er produksjoner av nye verk, og nye utstillinger veldig viktige for oss. Vi importerer ikke bare eksisterende arbeid til rommet vårt: vi hjelper til med å foredle konsepter, støtter nye produksjoner og presenterer utstillinger som mange kommersielle gallerier aldri ville tatt sjansen på.
3. Hva er det mest positive ved å være gründer? Hva er det mest utfordrende?
Det mest positive med å være gründer, for meg, er evnen til å strukturere tid og prosjekter med relativ frihet, å jobbe kreativt uten begrensninger, og å kunne jobbe med venner. Det mest utfordrende er å kunne bygge et team raskt som er stort nok til å støtte arbeidet.
4. Gi råd til andre kvinner – eller fortell om en kvinnelig gründer/ leder som inspirerer deg.
Mitt råd til andre kvinner vil være å støtte hverandre. Oppmuntre hverandre, vær nysgjerrige og åpne for å lære av hverandres reiser, og når det trengs, nå ut og be om hjelp. Når du vil gå fort, gå alene ikke sant? Når du vil gå langt, gå sammen.
1. Hva inspirerte deg til å starte egen bedrift?
Jeg er kreativ og har stor skapertrang, første bedrift åpnet jeg som 26 år og nybakt olympisk mester med kokkelandslaget.
2. Fortell om konseptet ditt, og hvordan det ble til?
Konseptet til Brasserie Rivoli hadde jeg ikke gjort tidligere og var nytt for meg, jeg ønsket å skape en restaurant som står seg over tid, en stabil og god bedrift, en trygg arbeidsplass og et sted du vil komme igjen og igjen.
Konseptet med cocktail og vinbar hos Poppy, er et resultat av at jeg liker å satse på flinke folk. Vi hadde et samarbeid på Rivoli hvor de utviklet cocktailmeny for oss og etter ett års samarbeid spurte de om vi kunne åpne en bar sammen. Jeg er medeier og mentor for Thomas & Xuseen som driver og eier Poppy.
Jeg ønsket være den mentoren for dem, som jeg ikke hadde når jeg åpnet eget første gang. Det kjennes veldig bra å kunne bidra til å realisere en drøm for Thomas og Xuseen, samt skape nytt konsept for Oslobukta og de som bor her eller som besøker området.
3. Hva er det mest positive ved å være gründer? Hva er det mest utfordrende?
Det mest positive er at ingen dager er like, det er utrolig variert og givende. Å skape arbeidsplasser er veldig, veldig fint! Det som kan være utfordrende er at det ikke er nok timer i døgnet og til tider svært mye jobb og arbeidspress.
4. Gi råd til andre kvinner – eller fortell om en kvinnelig gründer/ leder som inspirerer deg.
Det er mange som inspirerer meg og ulike bransjer, både menn og kvinner. Tør å satse, våg å satse! Tør å be om hjelp, oppsøk en mentor som kan lære deg.
1. Hva inspirerte deg til å starte egen bedrift?
Når jeg tenker tilbake så har jeg nok alltid hatt en drøm om å bygge opp og drive en egen virksomhet hvor service, estetikk og god atmosfære står sentralt. Det har bare tatt veldig lang tid før det passet i livet og at jeg skjønte hva det skulle være og at det var mulig. Så den viktigste og største inspirasjonen vil jeg si har vært min egen drivkraft å få gjennomføre min idé fullt ut.
2. Fortell om konseptet ditt, og hvordan det ble til?
Jeg startet Bjørvika Blomster med mål om å skille oss ut fra kjedebutikkene, med et variert og nøye utvalgt sortiment av blomster, planter, potter, vaser og annet interiør. En nabolagsbutikk for hele Oslo, hvor kvalitet, kundeservice og atmosfære er helt essensielt for konseptet. Jeg ønsker at alle skal føle seg velkommen til å handle hos oss, enten man ønsker et par vakre blomster til den lille vasen på kjøkkenbenken eller store vakre gavebuketter og bryllupsblomster.
Konseptet er noe så enkelt som min egen «drømmebutikk», og jeg har hatt stor tro på at andre setter pris på det samme som meg.
3. Hva er det mest positive ved å være gründer? Hva er det mest utfordrende?
Det er en fantastisk følelse å realisere sitt eget konsept og å se at det fungerer og blir satt pris på. Som gründer får man bruk for mange sider av seg selv, man lærer nye ting og skaper nye relasjoner hver dag. Jeg setter veldig pris på mine fine ansatte, som har en stor del av æren av at konseptet er blitt så vellykket.
Det mest utfordrende ved å være gründer er at tiden ikke strekker til, og man «er på jobb» til alle døgnets tider. Jeg har skjønt at jeg må jobbe litt mer med det.
4. Gi råd til andre kvinner – eller fortell om en kvinnelig gründer/ leder som inspirerer deg.
Jeg heier på alle kvinnelige gründere. Vi damer har ofte masse gode og bra kvaliteter som er viktig når man skal starte opp og drive en bedrift. Det er viktig å på forhånd sette seg inn i alle oppgaver som inngår i det å starte opp en gründerbedrift, særlig hvis man ønsker å bygge noe større enn et enkeltmannsforetak. Selv om man satser på å ansette andre i stillinger man selv ikke behersker, så er det lurt å tenke grundig gjennom følgende:
1. Har jeg en sterk nok drift, lyst, kunnskap og ressurser til å starte opp en hel bedrift, med alt det fører med seg av oppgaver, tidsbruk, og økonomisk og kommersiell usikkerhet? Og kanskje en liten markedsundersøkelse - er det et behov der ute for det du ønsker å tilby?
2. Eller tenker jeg mest på å starte eget for å kunne jobbe fullt ut med det jeg elsker (altså kjerneproduktet)? Det er mange muligheter til å starte for seg selv i det lille, kanskje til og med parallelt med annen jobb.
Hvis du svarer ja på nr 1 eller 2 - GO FOR IT !
Det vil garantert være en spennende og forhåpentlig vellykket reise.
1. Hva inspirerte deg til å starte egen bedrift?
Min inspirasjon om å starte egen bedrift kommer faktisk fra tidligere jobbplasser med dårlig kultur og ledere. Jobb er en stor del av hverdagen til de fleste av oss, og jeg ønsket å skape en arbeidsplass hvor godfølelsen gjenspeiles hos både ansatte og kunder. Jeg ville gå på jobb hver dag og trives med alle kollegaer, ledere og være stolt av arbeidsplassen.
Dette ble da grobunnen. Å skape denne arbeidsplassen var lettere enn å finne den.
2. Fortell om konseptet ditt, og hvordan det ble til?
Jeg hadde i mange år jobbet innen skjønnhetsbransjen i Norge, og det var derfor nærliggende for meg å benytte denne ekspertisen. I skjønnhetsbransjen er det mange som selger ”keiserens nye klær”, det vil si at det er svært mange aktører som lover gull og grønne skoger uten å ha et snev av dokumentasjon til å understøtte salgsargumentene. Vi jobber med hudutfordringer som akne, rynker, porer, solskader, rynker, rosacea/rødhet, sprengte blodkar, aldringstegn, overdreven svette, hårfjerning etc. Noen av disse utfordringene kan nok sikkert for noen utenforstående virke litt ”overfladiske”, men for den enkelte kunde kan dette være altoppslukende både fysisk og mentalt. Da er det ekstra givende å kunne tilby hjelp og råd som faktisk fungerer.
Signaturklinikken sine viktigste kjerneverdier er kvalitet, trygghet og ærlighet. Dette verdisettet gjenspeiler alt vi gjør og står for, og er ikke kun en floskel på fint papir. Tilbakemeldingene fra våre kunder, og også en av forklaringene til vår vekst, ligger nok nettopp her. Vi lover ikke mer enn det vi kan holde, og er svært opptatt av å gi kundene ærlige forventninger. Vi er med andre ord ikke den klinikken som er først ut med det siste, ettersom krav til kvalitet og trygghet har høyeste prioritet. Vi krever dokumentasjon og tester fortløpende nye behandlinger internt, før vi velger å tilby disse til våre kunder. Svært mye kommer derfor ikke gjennom nåløyet hos oss. Teamwork er også en viktig kjerneverdi hos oss og som har vært rendyrket siden oppstart i 2015. Hos Signaturklinikken jobber vi helhetlig som team og ikke som enkeltindivider. Når det er sagt, jobber vi hele tiden med å utvikle hver enkelt ansatt på individuelle utviklingsmuligheter og ferdigheter. Vi har i dag svært mange erfarne estetiske behandlere, og flere er også instruktører for ulike leverandører. Jeg er stolt og ydmyk over at svært mange ansatte har vært med nesten siden oppstart, og håper det er et vitnesbyrd på at vi sammen har skapt en arbeidsplass hvor vi finner godfølelsen. I dag teller Signaturklinikken nesten 30 ansatte, og du finner oss i Lillestrøm, midt inne på Strømmen Storsenter, i Oslobukta og på Bekkestua.
3. Hva er det mest positive ved å være gründer? Hva er det mest utfordrende?
Ansatte er det mest positive. Man blir stolt av det man har skapt og det å se kollegaer vokse og utvikle seg på veien. Jeg er også så heldig at jeg har lojale og dyktige medarbeider over flere år, hvor vi sammen har utviklet oss, vokst og opplevd medgang og motgang, både privat og på jobb.
Mangel på tid er vel det mest utfordrende. Man skulle hele tiden ønsket at man rakk å gjøre mer enn det man klarer, men med tiden har jeg lært meg å prioritere, delegere og ikke minst erkjenne at det var det jeg rakk. Vi er også fortsatt en liten organisasjon med flat struktur. Jeg har personlig svært mange ”hatter” og roller å fylle på samme tid. Alt fra sjef, venninne, resepsjonist, markedsansvarlig, vaktmester, økonomiansvarlig, innkjøpsansvarlig, vaskehjelp etc. Roller som krever ulik tilnærming og kompetanse, samt en kontinuerlig bevisstgjøring på hvilken ”hatt” man skal ha på.
Økonomisk usikkerhet. Det har vært og er fortsatt krevende tider, med økte kostnader på alt fra husleie, innkjøp, lån og lønn, samt skatteetaten som skal ha sitt en gang i kvartalet.
4. Gi råd til andre kvinner – eller fortell om en kvinnelig gründer/ leder som inspirerer deg.
Mine 5 beste råd:
1. Gjennomføringsevne. Uten denne egenskapen er du håpløst fortapt
2. Vær forberedt på at gründertilværelsen de første årene ikke vil være en dans på roser. Det vil bli mange private forsakelser.
3. Avstem forretningsideen din både hva gjelder tid, økonomi, nødvendig kompetanse, konkurrenter og inntjeningspotensial.
4. Finn de rette folka. Ha noen lojale og gode samtalepartnere rundt deg, som du kan spille ball med.
5. Lag et budsjett og vit at du har en buffer å ta av. Ting koster alltid mer enn man tror, og tar også lengre tid enn man tror.
1. Hva inspirerte deg til å starte egen bedrift?
Min største inspirasjon har vært sønnen min. Jeg var nemlig i mammapermisjon når ideen om ByBela ble til. Har alltid hatt en drøm om å drive egen salong, men frykten for å virkelig satse var for stor. Så drømmen forsvant litt ettersom årene gikk. Men når jeg fikk oppleve å være gravid og kjenne på liv i magen min - fikk jeg en helt sinnssyk sterk følelse av at vi får til alt, bare vi vil! Menneskekroppen er så fantastisk, særlig kvinnekroppen som er i stand til å lage et barn.
Jeg jobbet som negletekniker i en anerkjent salong i Oslo i nesten 8 år. Tanken på å gå tilbake og gjøre akkurat det samme jeg hadde gjort i 8 år føltes helt feil. Jeg kjente fort at jeg hadde et stort behov for å vokse og komme meg ut av komfortsonen min. Hadde tross alt blitt mamma - og det gjør noe med deg!
2. Fortell om konseptet ditt, og hvordan det ble til?
Det finnes så mange salonger i Oslo som utfører alt fra hud, vipper, bryn, negler osv. Opplever at mange ønsker å nå ut til alle ved å tilby flest mulig behandlinger. Derfor ønsket jeg å skape ByBela, som kun spesialiserer seg på to ting; manikyr og pedikyr. Vi ønsker å ha kunder som elsker negler like mye som vi gjør! Derfor har vi et enormt utvalg av farger samtidig som vi er oppdaterte på de nyeste trendene!
3. Hva er det mest positive ved å være gründer? Hva er det mest utfordrende?
Det positive er at du selv bestemmer hvordan du vil at bedriften din skal være. I mitt tilfelle gjelder det alt fra produkter jeg ønsker å føre inn, hvordan interiøret skal være, hvordan behandlingene skal utføres osv. Det å ha en idé og utføre er veldig gøy uten å måtte forholde deg til andre.
I og med at jeg åpnet salongen samtidig som jeg hadde en baby på 8 mnd, vil jeg si at det var det mest utfordrende for min del. Å drive eget selskap er ikke så glamorøst som mange tror. Det krever utrolig mye av deg og tiden din. Og dette går da fort utover dine kjære. Så for min del har det vært det tøffeste, å sjonglere mellom det å være en karrierekvinne og en god mor samtidig.
4. Gi råd til andre kvinner – eller fortell om en kvinnelig gründer/ leder som inspirerer deg.
Mitt råd til andre kvinner vil være at du ikke trenger å bestemme om du skal velge karriere eller trappe ned på jobben for å være en god mor. Du kan nemlig være begge deler - så lenge du har tro på deg selv og er tilstede med barnet ditt når du først er hjemme.
1. Hva inspirerte deg til å starte egen bedrift?
For 20 år siden, da jeg fikk barn og skulle finne klær til dem, så oppdaget jeg hvor dårlige barneklær vi hadde i markedet i Norge. Det meste var syntetiske fibre, lamull som klødde og måtte håndvaskes, mye oljebaserte fibre for fleece, dårlig passform, og ingen som helst informasjon om hvordan plaggene ble laget eller under hvilke forhold med tanke på barnearbeidere og etiske forhold.
Jeg jobbet i kunstverden dengang, så tanken først var å speide etter et agentur for en merkevare som hadde gode, bærekraftige og etiske verdier, men det fantes ikke den gang. Da kom inspirasjonen med en venninne om å se på om vi kunne starte noe eget.
2. Fortell om konseptet ditt, og hvordan det ble til?
Jeg ble lidenskapelig interessert i å se om på om det gikk an å skape plagg og en merkevare som var basert på bærekraftige verdier gjennomgående (dvs alt fra fibervalg, produksjons behandlinger, kortreist produksjon, ikke-trendye, nytteplagg av høy kvalitet som kunne brukes lenge og gå i arv osv) og under gode, etiske produksjonsforhold. Idéen bare vokste seg sterkere og sterkere til jeg hadde en tydelig visjon om hvordan merkevaren skulle bli. Men, den gang jobbet jeg med kunst på fulltid og tekstil verden var totalt ukjent for meg, så jeg måtte gå all-in og lære meg alt som fantes om produksjon fra a til å. Jeg ble en nerd på alle områder som gjorde at jeg ikke bare kunne utvikle merkevaren med akkurat det konseptet jeg ønsket, men da også bidra til utvikling og innovasjon i næringen som måtte til for at prosessene skulle kunne passe gjennom det smale nåløyet jeg hadde for bærekraft og etikk.
Konseptet den gang som nå er gjenspeilet i visjonen vår: Å skape kvalitetsklær med kjærlighet og omsorg for våre barn og for kloden vår. Vi bruker kun merinoull i alle våre produkter, og dette er en naturlig og fornybar råvare som kommer fra sauer som beiter og ikke opptar mat-dyrkbar jord eller trenger verken giftig gjødsling eller behandlinger i produksjonsprosessen. Den rene ullen vi bruker kan komposteres til næringsrik jord, fri for mikroplast, og er både silkemyk og slitesterk slik at plaggene kan brukes i arv om igjen og om igjen. Verdikjeden vår er så ren som man kan få den, med strengt regulerte prosesser, så våre produkter går fra 8 år helt ned til 2 mnd prematurfødte som kan ha plagget rett på den sarte barnehuden.
Jeg tegnet en kolleksjon i 2004 med det jeg som ny mor tenkte at barna trengte, med blant annet barnets bevegelsesmønster og vokseplass som viktige designfaktorer, og i et stoff som puster og er behagelig. Det var veldig viktig for meg at det var i høy kvalitet på alle områder fra råvaren, designet, til ferdig produkt. Til den dag idag er det den samme kolleksjonen vi selger til alle de nye barna som kommer til verden og har naturligvis akkurat de samme behovene. Så, bærekraftsideen bak merkevaren har stått seg godt i 20 år.
3. Hva er det mest positive ved å være gründer? Hva er det mest utfordrende?
Det mest positive er helt klart alt det nye man lærer seg, hele tiden, alle de nye områdene og spennende menneskene jeg har kommet borti gjennom dette arbeidet. Så synes jeg at det har vært så spennende å hele veien kunne tenke utenfor boksen, siden jeg selv ikke har tekstilbakgrunn så har jeg fremvunnet egne og nye løsninger uten å bli berørt av de «tradisjonelle/etablerte» løsningene, dvs få bruke sin egen skaperkraft. Det er mye som er utfordrende, dagene går i å finne løsninger når man tråkker opp egen og ny sti på alle områder, så det kan gå trått og arbeidsdagene/helgene er nokså lange for å hele tiden forutse- og sikre arbeidet.
4. Gi råd til andre kvinner – eller fortell om en kvinnelig gründer/ leder som inspirerer deg.
Til andre kvinnelige gründere så kan jeg bruke det min yngste datter da hun var 3 sa til storesøster på 4, som er så sant i sin enkelhet: Hvis du vil så får du det til.
Jeg kan komme med 1000 råd, men det er dette med viljen som styrer det hele, og med de forholdene vi har i Norge i dag med gratis utdannelse, dagens støtteordninger til gründere, friheten kvinner har osv så om man ignorerer janteloven (eller legger den død en gang for alle) som jeg ofte ser er en faktisk hindring der ute, så ligger forholdene til rette for hver og én her til lands på en måte som ingen andre land i verden kan sammenlignes med. Bruk denne lottokupongen!
1. Hva inspirerte deg til å starte egen bedrift?
Min inspirasjon kom fra det personlige tapet av min lillebror, en hendelse som etterlot meg med stor sorg, men også et ønske om å kanalisere disse følelsene inn i et nytt prosjekt. Dette motiverte meg til å skape et sted for fellesskap og refleksjon, som ærer min brors minne.
2. Fortell om konseptet ditt, og hvordan det ble til?
Selv om drivkraften var å fullføre noe for å hedre min bror så var det paradoksalt nok riktig tid og sted for Eden Café, for behovet i nærmiljøet om å etablere en nabolagscafé var ekstremt ettertraktet. Et lite stoppunkt for turgåere, slik at man kan ta en pause på tuppen her ved vannet og nyte en kaffe og søtt bakverk uten å krysse en bro, ikke minst nyte Oslos mest fantastiske utsikt. Vi samarbeider med lokale leverandører som Nord Kaffe AS og Mendel i Oslo, samt økologiske produsenter som Lykki Bruk og Lyds Bakverk, for å tilby kortreiste og bærekraftige produkter. Jeg er stolt over å støtte og fremme norsk kvalitet og bærekraft.
3. Hva er det mest positive ved å være gründer? Hva er det mest utfordrende?
Å være gründer gir en unik følelse av eierskap og innflytelse over hvordan mine valg påvirker kundene og miljøet. Selv om jeg har erfaring som selvstendig konsulent, byr oppstartsfaser med usikkerhet og administrative hindringer på utfordringer. Hver dag er en mulighet for læring og vekst.
4. Gi råd til andre kvinner – eller fortell om en kvinnelig gründer/ leder som inspirerer deg.
Til andre kvinner som vurderer å starte for seg selv, er mitt råd å finne og holde fast ved din unike stemme. La ikke utfordringer hindre deg i å følge drømmen din. Inspirerende kvinner, som min mor, minner meg på viktigheten av å tro på min egen visjon og veilede meg gjennom utfordringer. Eple faller ikke langt fra treet da min mor produserer egne økologiske hudpleieprodukter og har drevet selv som kroppsterapeut.
Eden Café er ikke bare en forretningsidé, men et personlig prosjekt som speiler mine verdier og ønsket om å skape et betydningsfullt sted for lokalsamfunnet. Jeg håper denne innsikten inspirerer andre til å forfølge sine egne drømmer.
1. Hva inspirerte deg til å starte egen bedrift?
Jeg har alltid så lenge jeg kan huske drømt om å drive min egen bedrift, så da broren min ringte meg en vinterdag i 2006 og spurte om jeg ville være med å starte et klesagentur, hoppet jeg i det med begge ben!
2. Fortell om konseptet ditt, og hvordan det ble til?
Vi startet som klesagentur i 2006, men etter å drive i motebransjen noen år og bygge andre brands vokste drømmen om å starte vårt eget brand mer og mer. Hverken Andreas, broren min eller jeg er designere, derfor ble vårt første produkt et skjerf. Vi så at kundene våre solgte mye skjerf og tenkte at det kan vi lage selv uten å være designere. Men vi elsker å utvikle og vokse ting så vi skjønte ganske raskt at vi måtte videre da vi ønsket å skape noe større enn et skjerf-brand. Da fikk vi svigerinnen min, Maria, som er designer med på laget og fikk lansert vår første kleskolleksjon i 2014. Deretter har vi egentlig bare bygd sten på sten til det Holzweiler er i dag. En familiebedrift med 170 ansatte i Norge, Danmark, UK og Kina.
3. Hva er det mest positive ved å være gründer? Hva er det mest utfordrende?
Det jeg elsker mest med å være gründer er å kunne være med å skape en bedrift, sette verdiene vi står for og min ultimate drøm som er å gjøre verden til et bedre sted. Det mest utfordrende akkurat nå er å være en vekstbedrift i et veldig tøft økonomisk verdens klima.
4. Gi råd til andre kvinner – eller fortell om en kvinnelig gründer/ leder som inspirerer deg.
Lytt til intuisjonen din og tørr og følge den! Det er så mye kraft i det feminine som business verden frem til nå har fått oppleve for lite av, vi kvinner tilpasser oss for mye det maskuline for vi tror det er det som må til for å lykkes, men jeg tror vi trenger både det maskuline og det feminine og når vi tilfører begge deler til en bedrift da oppnår vi magiske resultater vi aldri kunne skapt uten begge delene!
Jeg har mange kvinnelige leder forbilder, om jeg skal trekke frem to må det bli Prinsesse Märtha Louise og Anita Krohn. Märtha Louise er virkelig en av de sterkeste kvinnene jeg kjenner, hun tør og stå i den feminine kraften og å bruke stemmen sin, hun bidrar virkelig til å skape endring i Norge samtidig som hun skaper business, bare se hva hun har skapt sammen sine kvinnelige gründer kollegaer med merke Hést. Så inspirerende! Og Anita Krohn, Kvinnedagskvinnen med stor K! Hun har oppnådd så mye i næringslivet allerede, så velger hun å starte sitt eget brand, hvor hun virkelig ikke går på kompromiss med noen ting, går all in på slow fashion, samtidig med at hun holder kurs for unge kvinnelige ledere og viderefører den fantastiske kunnskapen hun sitter på til fremtidens kvinnelige ledere. Når jeg tenkte at nå kan hun jo nyte å sitte i noen styrer, holde kurs og bygge Krohn suits, nei da takker hun ja til nok en topplederjobb!
1. Hva inspirerte deg til å starte egen bedrift?
Jeg flyttet hit i 2012 og jobbet i 3 år i drømmejobben min. Etter en stund følte jeg at det var på tide med noe nytt, og det var så vanskelig å vite hva som kommer etter at du har oppnådd karrieredrømmene dine. I 2012 føltes det som om matscenen i Oslo var litt begrenset, spesielt etter å ha bodd i Paris og Melbourne. Så i stedet for å være en som klager, ønsket jeg å gjøre Oslo til mer som byen jeg ville bo i. Så jeg tenkte på mine kvalifikasjoner, hva jeg var god på, samt hva jeg syntes manglet og prøvde bare mitt beste for å fylle et tomrom.
2. Fortell om konseptet ditt, og hvordan det ble til?
Foreldrene mine drev begge sine egne virksomheter i Australia, så jeg er ganske vant til ideen om "entreprenørskap", selv om det ikke hadde den sexy tittelen på 90-tallet.
Fordi jeg vokste opp i en slik husholdning, har jeg alltid drømt om å eie min egen café. Selv da jeg var liten, pleide mamma å spøke med at jeg ville ha en café og kalt det "Talormade".
Talormade eksisterer fordi jeg ønsket at Oslo skulle ha et spesial kaffebrenneri som også laget og serverte deilig mat. Det er litt av en myte at du bare kan ha dårlig kaffe med god mat og omvendt. Men jeg ville bevise at det kunne være mulig å gjøre begge deler. Også for å lage et vakkert, unikt sted som fikk folk til å føle seg velkomne og trygge. Både de ansatte og kundene. Jeg tror vi klarte det siden vi har noen virkelig troende fans og gjengangere.
3. Hva er det mest positive ved å være gründer? Hva er det mest utfordrende?
De varierte arbeidsdagene er helt magiske. Jeg elsker å kunne løse ulike typer problemer. Ingen dager er like, så det er umulig å kjede seg.
Det mest utfordrende er å kunne slå av. Du kan bokstavelig talt alltid jobbe og fortsatt aldri komme på toppen av alle oppgavene du har og ideene du skal utvikle. Jeg er veldig dårlig på å ha skikkelig nedetid, og det er lett å komme inn i utbrenthetsområdet.
4. Gi råd til andre kvinner – eller fortell om en kvinnelig gründer/ leder som inspirerer deg.
Mitt viktigste råd til kvinner, eller noen som vurderer å starte en bedrift, er at du aldri vil føle deg klar. Den eneste måten er å bare gjøre og finne ut av det mens du går. Jeg ventet lenge til jeg følte at jeg var kvalifisert nok til å starte, og selv om det var flott å ha et solid sett med anvendelige ferdigheter, skjønte jeg at mange rundt meg nettopp hadde startet uten det grunnlaget og gjorde det like bra. Du kan finne ut av så mange ting mens du går.
Stol også på menneskene i teamet ditt og gi slipp. Talentet deres vil berike virksomheten din, og arbeidslivet deres vil være mer meningsfylt fordi de har evnen til å bidra og vokse.
Publisert: 05. mars 2024 kl. 22:43
Bokhandleren Norli har åpnet i bukta, rettere sagt i en...
Planlegger du julebord med vennegjengen, familien eller...
Ta julebordet hos Ludo på Sørenga med italiensk pizza b...
Julen nærmer seg, og kanskje du har en designerveske på...
Lyst på en bedre lunsj enn matpakka i dag? Kanskje tren...
Det skjer hele tiden mye i bukta, hos de ulike aktørene...