Dette må sies med utestemme, uttaler den norske kunstneren Alléemy. «Error Maximus», hans første utstilling i Oslo, åpner fredag 28. februar, med en serie verk som varsler om en verden nær kollaps og minner om at tiden er i ferd med å renne ut
– Det sies at skremselspropaganda ikke hjelper. Men jo, det er nødvendig. Nå er det helt nødvendig å snakke med utestemme.
I sine bilder formidler den norske fotokunstneren Alléemy et kraftfullt og direkte budskap, som søker å skape bevissthet rundt katastrofene som verden står overfor.
– Krisestemningen er skremmende moderat, til tross for at verden nærmer seg kanten av stupet. Det er som dugnader flest, alt for mange står over den globale dugnaden for å redde planeten. Dette gjelder alt fra vanlige folk til statsledere.
– Vi skal føle skam helt inn til ryggmargen «Error Maximus» er den Paris-baserte kunstnerens første utstilling i Oslo. Den akkompagneres av et originalskrevet musikkstykke med tittelen «Zero Hour Preludium», og verkene består av motiver som symboliserer de giftige illusjonene som hindrer oss i å endre kurs.
– Vi har blitt lært opp til at menneskeheten har hovedrollen, og at andre arter og naturressurser bare eksisterer for å tjene oss. Det sentrale målet med utstillingen er å bryte ned dette selvbildet.
I tillegg til pågående kriger, omfattende ødeleggelser av natur og biomangfold, kombinert med en manglende innsats for å forhindre klimakrisen, føler han at den siste tidens geopolitiske spenninger bidrar til å gjøre utstillingens budskap skremmende aktuelt. Han påpeker dessuten at den såkalte dommedagsklokken, som estimerer sannsynligheten for en menneskeskapt global katastrofe, aldri har vært nærmere midnatt enn nå.
– Vi må innse at mye av det vi oppfatter som vår rolle, logikk og fremskritt i realiteten er misoppfatninger og selvdestruktiv atferd. Vi skal føle skam helt inn til ryggmargen, for vi er alle skyldige. Og vi nordmenn er nødt til å rystes ut av vår selvgodhet og fornektelse.
– Fikk et akutt behov for å si noe
Bak kunstnernavnet Alléemy står Arne Olav Haugen. Før han valgte å skifte retning og ta fatt på kunstnervirksomheten tilbrakte han store deler av karrieren i lederroller i internasjonale selskaper, og arbeid for bærekraftighet var alltid en hjertesak.
Han satt i mange år i konsernledelsen i hotellkjeden Strawberry, med ansvar for selskapets bærekraftsplattform. Etter en periode som leder for EAT, en ideell organisasjon som jobber for transformasjon av det globale matsystemet, tok han steget over til kunsten.
– Jeg fikk et akutt behov for å si noe. For det sørgelige er at det på mange områder tas betydelige skritt i riktig retning. Likevel er det alt for mange, blant både folket og de mektigste beslutningstakerne, som møter redningstiltakene med motstand og likegyldighet. Kunsten ga meg mulighet til å uttrykke meg så høyt og tydelig som overhodet mulig.
«Error Maximus» stilles ut i Operagata 65C i Bjørvika i Oslo fra 28. februar til 12. mars.
Når Kjell Arne Johnsæter – en kraftkar i norsk restaura...
Nud Dudhia er neppe den første som har flyttet til Oslo...
Har du lyst på inspirasjon til vårens negledesign? Vi h...
Våren nærmer seg, og butikkene i Operagata er fulle av ...
Fra duften av syrin i blomstring, til fruktige noter av...
Søndag 02. mars er det fastelavn, og Oslobukta bugner a...